Het gaat steeds beter met de Nederlandse economie. Vanmorgen werd bekend dat de export in januari het harder groeide dan in de afgelopen vier jaar. Ook de consument laat zich niet onbetuigd. Winkels verkochten 0,8 procent meer in januari 2015.
Dat blijkt uit cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maandag heeft gepubliceerd.
Het volume van de export was in de eerste maand van dit jaar 10,2 procent groter dan een jaar eerder, de sterkste toename sinds 2011. Volgens het CBS was vooral sprake van een hogere export van aardolieproducten, machines en apparaten.
Volgens het statistiekbureau zijn de omstandigheden voor de export in maart verbeterd. Met name de lage euro hielp.
Ook zijn Nederlandse ondernemers in de industrie minder negatief over hun buitenlandse orders dan in de voorgaande maand en presteerde de Duitse industrie iets beter, aldus de Exportradar van het CBS.
De import steeg in januari ook, maar veel minder hard dan de uitvoer. In totaal met ongeveer 4,2 procent.
Detailhandel zet groei door, ondanks lagere prijzen
De verkopen in de Nederlandse detailhandel lagen in januari 0,8 procent hoger dan in dezelfde maand vorig jaar. Daarmee houdt de detailhandel de groei vast die in 2014 is ingezet. De prijzen daalden wel iets sterker dan in voorgaande maanden.
Vooral op het gebied van etenswaren en genotsmiddelen werd een hogere omzet genoteerd. Klanten gaven in deze winkels bijna 3 procent meer uit. Deze groei komt vrijwel volledig op conto van de supermarkten. Ook winkels in consumentenelektronica, winkels met artikelen om woningen in te richten en drogisterijen deden het beter dan een jaar terug.
Postorderbedrijven en internetwinkels bleven het verder goed doen. Zij behaalden ruim 9 procent meer omzet. Daarmee namen hun verkopen wel iets minder sterk toe dan in de afgelopen maanden.
De omzet van doe-het-zelfzaken, winkels in huishoudelijke artikelen, kledingwinkels en vooral textielsupermarkten kwamen wel lager uit dan in januari vorig jaar. Kleding was door het zachte winterweer in de uitverkoop sterker afgeprijsd, aldus het statistiekbureau.
Ondanks de groeicijfers van de laatste maande blijven de prestaties van de Nederlandse winkeliers nog achter ten opzichte van collega's uit veel andere Europese landen. Detailhandelaren presteren in ons land al sinds de kredietcrisis van 2008 minder goed dan in bijvoorbeeld België of Duitsland, terwijl zij in de jaren voor de crisis juist sterker groeide.Het komt doordat in België ook in de crisisjaren het verkoopvolume gestaag bleef toenemen, iets wat ook in Duitsland sinds 2009 het geval is.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl